Stephan Wetzels
Denken en Zijn

Gezwartepiet over Zwarte Piet: steun voor tegenstanders van het feest

Print Friendly, PDF & Email
Het gezwartepiet over Zwarte Piet heeft zijn zoveelste episode bereikt. Het ontbreekt de tegenstanders van donkere Piet ogenschijnlijk aan sterke argumenten om overtuigend het racistische karakter van deze folklore voor het voetlicht te brengen. Overal worden ze bespot met argumenten als: “als we Zwarte Piet afschaffen dan voelen mensen die Zwarte Piet willen spelen zich gediscrimineerd!”. Of “als je lef hebt, ga dan lekker als Zwarte Sinterklaas je gelijk halen bij de commissie gelijke behandeling!”. Nee, hun geluid wordt nauwelijks serieus genomen…

Dat motiveerde mij om het voor die zaak op te nemen. Want zonder dat we het doorhebben worden we geïndoctrineerd en vergiftigd met naargeestige denkbeelden. Aan de hand van een analyse van het bekende lied ‘Zwarte Piet ging eens fietsen’ zal ik laten zien hoezeer het systeem de collectieve leugen en het verraderlijke racistische beeld onderhuids injecteert bij ons en onze jeugd.

Laten we dus dat ogenschijnlijke onschuldige lied eens nader bekijken.

Zwarte Piet ging eens fietsen, toen knalde zijn band
Het woord “zwart” heeft een negatieve connotatie. “Zwart werken”, “zwarte magie” en “zwart zaad” zijn daar voorbeelden van. Zwart is slecht en kwaad. Slechte kwaaie Piet is hier met een aftandse fiets weggestuurd, want een fatsoenlijke fiets komt hem niet toe als slaaf. Zijn minderwaardige sociaal-economische status wordt dus eventjes fijn bevestigd.

Hij moest toen gaan lopen met de fiets aan zijn hand
Hier wordt zowel zijn armoede als domheid geniepig benadrukt. Natuurlijk heeft de “zwarte sloeber” geen geld om zich op te laten halen. Denken we soms dat de Heilige blanke had moeten lopen? Natuurlijk niet! In tegenstelling tot zijn Meester, die altijd comfortabel op een paard zit en op handen wordt gedragen, moet hij maar zien waar hij uitkomt, lopend of fietsend. Bovendien zullen we zien dat hij klaarblijkelijk de basale kennis ontbeert om zelfs maar een band te kunnen plakken. Want:

Hij kwam bij een dorpje en zei tegen de smid
Wie zoekt naar afbeeldingen van “smid” komt louter stoere blanke mannen tegen. Hier tekent zich alweer een duidelijke hiërarchische verhouding af, met Piet in de afhankelijke rol.

Ik denk dat er in mijn achterband een pepernootje zit
Dit is een ronduit stigmatiserende zin. Wederom wordt de zwarte man als een druiloor weggezet. Want iedereen weet dat het onmogelijk is om een pepernoot in een achterband te krijgen, laat staan dat het een oorzaak kan zijn van een platte band.

De smid moest hard lachen maar plakte zijn band
Natuurlijk lacht de grote sterke blanke man deze ‘onnozele’ Zwarte Piet uit. Maar ach heden- de Goede Heer plakt vanuit medelijden dan maar de band. Genadebrood!

Toen ging Piet weer fietsen door heel Nederland
Nederland heeft een oppervlakte van meer dan 37.000 km². Hij is hier dus veroordeeld tot een levenslange fietsstraf. We zien dat deze slaaf klaarblijkelijk tot op het bot moet worden vernederd en afgebeuld. Schande!

Hij kwam bij een stoplicht, en reed toen door rood
Zwarte Piet wordt niet alleen gestigmatiseerd en weggezet als een domoor en een slaaf, maar ook nog eens als een levensgevaarlijke gek die met zijn criminele activiteiten op geen enkele manier respect toont voor wet of zeden.

Hij moest toen betalen, wel 1 pepernoot
Waarom weer die donkere, bruine pepernoot die terugkeert! De waarde van een pepernoot is minder dan een cent. Hij wordt hier dus klaarblijkelijk naar draagkracht aangeslagen. Een Zwarte Piet is minder waard dan een cent …

Ik hoop dat mijn scherpe inzichten een zinvolle bijdrage zullen leveren aan deze belangrijke jaarlijks terugkerende discussie. Mocht iemand aanstoot nemen aan het feit dat ik het lied ‘Zwarte Piet ging eens fietsen’ heb gefileerd en ontmaskert als racistische indoctrinatie, dan spijt me dat -maar ik zou dan bovenal willen zeggen: zie het toch wat minder zwart in!

Leave a comment



Isabis D'nuoh

4 years ago

Leuk gelezen. Och ja, misschien moesten we de kinderen eens vragen om hun mening, al dan wel, de kinderen die nog geloven, en nog maar weinig geloven in verdeling door ras, afkomst, geloof, geld, status … schmink. Wie de schoen past … zal ik maar zeggen!

Sjack

4 years ago

Wat een dom gelul om zoiets “kinderachtigs” als het St. Nikolaas-feest te gebruiken om op een of andere manier in het voetlicht proberen te komen. Als er mensen zijn die zich er aan storen, moeten ze er gewoon niet naar kijken/deelnemen of op welke manier dat ze in aanraking mee komen ontwijken. Ik stoor me ook aan dingen, maar zorg gewoon dat ik er niet mee in aanraking kom. Nee, ik ga geen voorbeelden aanhalen, want daar is toch niet iedereen het mee eens (hoeft ook niet), maar ik heb in die achterlijke discussies geen zin meer. Daag.

Sjack

4 years ago

Nog even dit: Stephan je raaskalt.

Stephan Wetzels

4 years ago

Beste Sjack,

ik geloof dat je niet helemaal doorhebt dat ik aan jouw kant sta. Maar dat is dan ook wel weer “ironie”.

Hartelijke groet,

Stephan

Gezwartepiet over Zwarte Piet | Vrij-Zinnig.nl

4 years ago

[…] Dit artikel verscheen eerder op het weblog van Stephan. […]

gedachtenpolitie

4 years ago

Blij dat de discussie weer even uit beeld is. Voor volgend jaar wil ik graag een lans breken voor zwart-witte piet: de ene helft van zijn (he, waarom mogen vrouwen niet mee doen?) gezicht zwart, en de andere helft wit geschminkt. De zwarte helft doet recht aan onze traditie. De witte helft kan een clown zijn, en daarmee ook een culturele referentie hebben. De clown kan blij of eng zijn, en daarmee recht doen aan het karakter van zwarte piet: de olijke knecht die ook met de roe kan slaan.
De zwart-witte piet is misschien voldoende van kleur verschoten om geen racistische associaties op te roepen. Of de religieuze associatie van de Sint wenselijk is laat ik graag aan anderen over.

Abonneren


 

Verschenen

Copyright 2017 Stephan Wetzels © All Rights on texts Reserved